کم نمک

آموزش آشپژی

کم نمک

آموزش آشپژی

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

 

 

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی : خورشت نخود فرنگی، یک غذای ساده کلاسیک لبنانی است. ترکیبی از سبزیجات، گوشت و برنج که باب میل ما کایرانی ها است. یک غذای کامل و سالم. لذیذ و دلپذیر، حتی برای بچه ها. شاید ما هم مشابه این غذا را در بین خوراک های ایرانی داشته باشیم. با کم نمک در این بخش از غذاهای اصلی همراه باشید.

 

 

 

حتی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. طعم ها کشور به کشور متفاوت است، اما ایده این سبک خورشت، و مواد اصلی تشکیل دهنده آن ها معمولا یکسان هستند. در خورشت نخود فرنگی به سبک لبنانی از گوشت گاو استفاده میشود.

 

 

در ادامه شما می توانید به جای گوشت قرمز از مرغ هم استفاده کنید. حتی این خورشت می تواند کاملا گیاهی باشد. یعنی گوشت را می توان از آن حذف کرد. و سبزیجات مثل قارچ و… را به عنوان جایگزین هر نوع گوشت، در خورشت نخود فرنگی به کار برد. نخود فرنگی یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت است. حتی در مواقعی از سال که فصل آن نیست، نخود فرنگی را به شکل فریز و کنسرو شده نیز در غذاها استفاده می کنند.

 

 

 

 

خورشت نخود فرنگی:

 

نخود فرنگی سرشار از ویتامین C است. باید بدانید که بدن ما نمی تواند این ویتامین را در خودش ذخیره کند. به همین خاطر لازم است، ویتامین C مورد نیاز بدن را از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین تامین کرد. مصرف نخود فرنگی یکی از روش های تامین این ویتامین ضروری برای بدن میباشد.

 

 

 

همچنین نخود فرنگی سرشار از فیبر است. فیبر موجود در مواد غذایی علاوه بر این که ساعات بیشتری شما را سیر نگه می دارد. به بهبود عملکرد قلب شما کمک کرده، و تا حد زیادی خطر سکته مغزی را، به خصوص در آقایان کاهش می دهد.

 

 

نخود فرنگی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب و حاوی پروتئین است. در هر پیمانه نخود فرنگی 134 کالری وجود دارد. و همانطور که اشاره شد فیبر بالایی نیز دارد. پس مصرف این ماده غذایی پر خاصیت به کاهش وزن کمک شایانی می کند. پس رسپی این خورشت نخود فرنگی فوق العاده را از دست ندهید.

 

 

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه

 

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه : مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که در مهمانی ها و مجالس گزینه خوبی به حساب می‌آید، همچنین شام  فوق العاده‌ای برای جشن گرفتن شب یلدا است. مرغ شکم پر همانطور که از اسمش پیداست، از مرغ تهیه می‌شود که داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر خواهد شد. به همین علت  مرغ شکم پر بسیار ارزش غذایی بالایی دارد، طرز تهیه مرغ شکم پر در شهرهای مختلف ایران متفاوت است.

 

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه  را معمولا به دو روش کلی یعنی در فر و در قابلمه تهیه می‌کنند.امکان دارد که برخی مردم درباره پخت مرغ شکم پر در تستر سوال می‌کنند. جالب است بدانید قدیمی ها از فرهای کوچکی استفاده می‌کردند که آنها را توستر می‌نامیدند.

 

 

در این صورت می‌توان مرغ شکم پر را مانند طرز تهیه آن در فر آماده کرد. در ادامه شما را با طرز تهیه مرغ شکم پر در هردو روش آن آشنا می‌کنیم. مواد لازم و طرز آماده سازی مرغ در هردو روش یکسان است. با کم نمک در این بخش از غذاهای اصلی همراه باشید.

 

طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه

 

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

طرز تهیه مربای تمشک : انواع مربای سنتی و ایرانی رو میشه به راحتی تو خونه درست کرد. خیلی از مرباها با میوه های تابستونی درست میشه، مثل مربای توت فرنگی. مربای تمشک هم یکی از انواع مرباهای سنتی شمال ایرانه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره و اغلب تو فصل تابستون درست میشه. مزه ی این مربا نه ترشه و نه شیرین.

 

 

در واقع یکی از دلایل محبوبیت مربای تمشک همین طعم ملس اونه. این مربا به نام مربای ولش هم معروفه. در این مطلب از کم نمک  در بخش غذاهای مکمل قصد داریم طرز تهیه مربای تمشک

 

به دو روش ساده رو بهتون آموزش بدیم؛ در روش اول فقط از تمشک و شکر برای درست کردن مربا استفاده میشه و طرز تهیه ی اون خیلی راحت و آسان است.

 

 

 

مواد لازم برای مربای تمشک

 

تمشک 2 کیلوگرم

 

شکر 2 کیلوگرم

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

در این روش می تونید علاوه بر مربا، شربت تمشک هم درست کنید و با یک تیر دو نشون بزنید! روش دوم مخصوص کساییه که می خوان طعم متفاوتی به مربای تمشک بدن. در این روش بهتون می گیم که چطور میشه مربای تمشک رو با شیره ی انگور درست کرد.

 

 

معمولا نسبت شکر و تمشک در طرز تهیه ی این مربا به یک اندازه اس ولی مقدار شیرینی مربا به ذائقه ی شما هم بستگی داره و می تونید میزان شکر و یا شیره ی اون رو کمتر یا بیشتر کنید. مربای تمشک هم به شکل له شده و هم به شکل درسته درست میشه و شکل ظاهری اون سلیقه ایه.

 

 

از اون جا که برای  طرز تهیه مربای تمشک  یکی از بهترینهاست ، پس فرصت رو از دست ندید! تا فصل تمشک تموم نشده دست به کار بشید و این مربای خوشمزه رو درست کنید. شما می تونید به راحتی طرز تهیه مربای تمشک خونگی رو یاد بگیرید و این مربای لذیذ رو درست کنید.

 

 

در کنار مربا، می تونید از طعم بی نظیر شربت تمشک هم لذت ببرید و گرمای تابستون این شربت فوق العاده رو خنک بنوشید. تا انتهای مطلب با ما همراه شوید تا برخی از مهمترین نکات پخت مربا را نیز به شما آموزش دهیم تا بتونید این مربا رو به بهترین شکل درست کنید.

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

روش اول: مربای تمشک به همراه شربت تمشک

 

 

۱- ابتدا تمشک و شکر را بدون افزودن آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید و تمشک آب بیندازد. بعد از به جوش آمدن مربا، زیر حرارت را کم کنید تا مربا پخته شود.

 

 

۲- بعد از ۱۵ دقیقه مربای تمشک کف خواهد کرد. تا حد امکان کف روی مربا را با استفاده از کفگیر بگیرید تا مربا شفاف و رنگ آن روشن شود.

 

 

۳- بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه که شکر کاملا در مربا حل شد، قابلمه ی مربا را از روی حرارت بردارید.

 

 

۴- مربا را داخل آبکش بریزید و در زیر آن کاسه ای بزرگ قرار دهید تا شربت تمشک داخل آن ریخته شود. (شربت را به صورت جداگانه از صافی ریز رد کنید تا دانه های تمشک از آن گرفته شود.)

 

 

۵- مربای آماده شده را به صورت له شده یا درسته داخل شیشه بریزید، درب آن را محکم ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

 

 

 

مربای له شده

 

روش دوم: مربای تمشک با شیره ی انگور

 

شیره ی انگور: 1 کیلوگرم

 

تمشک: 1 کیلوگرم

 

آبلیمو: 1 قاشق چایخوری

 

آب ولرم: 1 پیمانه

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

 

۱- پیش از هر چیز برگ و دم تمشک ‌ها را از آن ها جدا کنید. سپس آن‌ ها را داخل ظرفی تمیز ریخته و روی تمشک ‌ها را با آب سرد بپوشانید.

 

۲- بعد از حدود ۱۵ دقیقه تمشک‌ ها را داخل صافی یا سبد بریزید و زیر آب سرد بشویید تا کاملا تمیز شوند. زیر صافی، کاسه ‌ای قرار دهید تا آب اضافی تمشک‌ ها خارج شود.

 

۳- تمشک ‌های شسته شده را در قابلمه ‌ای لعابی بریزید. سپس حدود ۶۰۰ گرم از شیره ی انگور را روی آن ها بریزید.

 

 

۴- قابلمه ‌ی تمشک را حداقل ۶ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا شیره ی انگور کاملا جذب تمشک ها شود و مخلوط آب بیندازد. سپس قابلمه را از یخچال خارج کرده و باقی مانده ی شیره ی انگور را به آن ها اضافه کنید.

 

 

۵- قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به آن آب ولرم اضافه کنید.

 

 

۶- وقتی آب مربا به جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا مربا غلیط شود.

 

 

 

۷- وقتی مربا به غلظت مناسب رسید و قوام آمد، آبلیمو را به آن اضافه کنید و پس از چند دقیقه حرارت را خاموش کنید.

 

 

۸- مربا آماده است. آن را داخل یک ظرف در دار بریزید و وقتی کاملا سرد شد درب آن را ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.

 

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

 

 

نکات کلیدی طرز تهیه مربا تمشک

 

 

– مربا را بیش از حد نپزید تا تمشک ها له نشوند. در این صورت به جای مربا، مارمالاد تمشک خواهید داشت!

 

– اگر می خواهید مربای تمشک را شیرین درست کنید، می توانید به جای شیره ی انگور از شکر نیز استفاده کنید.

 

– برای درست کردن مربای تمشک حتما از قابلمه ی لعابی استفاده کنید.

 

– بعد از پخته شدن مربای تمشک، می توانید آن را له کنید یا به صورت درسته داخل شیشه بریزید. همچنین می توانید برای جدا کردن دانه های ریز آن، مربا را از صافی ریز رد کنید.

 

– هم مربای تمشک و هم شربت آن بعد از سرد شدن حالت ژله ای و براقی خواهد داشت.

 

– اگر نتوانستید به طور کامل کف روی مربا را بگیرید نگران نباشید، چون تاثیری در طعم آن نخواهد داشت.

 

– از آن جا که خود تمشک مزه ی ترش و اسیدی دارد، در بسیاری از دستورها در طرز تهیه مربای تمشک از آبلیمو استفاده نمی کنند. (آبلیمو برای جلوگیری از شکرک شدن مربا افزوده می شود.)

 

– در روش اول هنگام ریختن مربای تمشک در صافی و جدا کردن شربت، تمام آب مربا را از آن جدا نکنید و مربا را کمی رقیق نگه دارید.

 

– مربا و شربت تمشک را داخل یخچال نگهداری کنید.

 

– برای پرس کردن درب مربا می توانید از شیشه هایی با درب فلزی استفاده کنید، پس از ریختن مربا داخل شیشه، درب آن را ببندید و شیشه ها را داخل آب جوش چند دقیق بجوشانید. سپس شیشه ها را بیرون آورده و چند ساعت به حالت برعکس روی سطح صاف قرار دهید.

 

 

Sorry, your browser doesn't support embedded videos.

 

طرز تهیه مربای تمشک

 

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

 

طرز تهیه کوفته تبریزی

 

 

طرز تهیه کوفته تبریزی : از تمام کوفته ها تنها کوفته تبریزی است که از محبوبیت ویژه ای برخوردار است کوفته تبریزی در بین تمام شهرها جزو علایق مندی عموم به شمار میرود.

 

 

همون طور که میدونید کوفته تبریزی مثل آش کشک تبریزی (قوروت آشی) و گارنی یاریخ از غذاهای خوشمزه خطه آذربایجان است که البته محبوبیتش تنها محدود به این منطقه نیست و این روزها بقیه جاهای کشور هم مردم از این غذای محلی خوشمزه استفاده میکنند. با کم نمک در این مطلب از غذاهای اصلی همراه ما  باشید.

 

 

مواد لازم برای کوفته تبریزی: 

 

گوشت چرخ کرده 1 کیلو

 

لپه 1 پیمانه

 

برنج 1 پیمانه

 

پیاز 1 عدد

 

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

 

تخم مرغ 2 عدد

 

سبزی کوفته 5 قاشق غذاخوری

 

آرد نخود چی 2 قاشق غذاخوری

 

زعفران، نمک، فلفل، ادویه، دارچین، گل سرخ به مقدار لازم

 

تره و مرزه به مقدار لازم

 

پیازداغ 3 قاشق

 

زرشک، آلو، تخم مرغ پخته و مغز گردو به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه کوفته تبریزی

 

 

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

طرز تهیه شیرینی خوشکار گیلان

 

 

طرز تهیه شیرینی خوشکار گیلان : شیرینی خوشکار یا خوشکار یک شیرینی محلی ایرانی و بسیار خوشمزه است که احتمال دارد همه ی شما آن را نشناسید. پس اگر سوال هایی مانند ” رشته خوشکار شیرینی کجاست ” یا ” رشته خوشکار سوغات کجاست ” برایتان پیش آمده، تا انتهای این مطلب در بخش کیک و شیرنی  هیجان انگیز همراه با کم نمک  باشید.

 

 شیرینی خوشکار یک نوع شیرینی گیلانی است که بسیار مقوی بوده و بیشتر در ماه رمضان و برای افطاری ها سرو می شود.

 

 

طرز تهیه شیرینی خشکار گیلان

طرز تهیه شیرینی خوشکار گیلان

 

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

باقالی پلو با ماهیچه

 

 

باقالی پلو با ماهیچه : این روزها که فصل باقالی است می توانید با تنوع بخشیدن به برنامه غذایی خود و تهیه این غذای خوشمزه، سفره خود را رنگین تر کنید.با بخش غذاهای اصلی کم نمک همراه باشید.

 

 

مواد لازم برای باقالی پلو:

 

گوشت ماهیچه تازه 2 عدد
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 1-2 حبه
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
چوب دارچین به مقدار لازم
برنج 3 پیمانه
باقالی به مقدار لازم
شوید به مقدار لازم

 

باقالی پلو با ماهیچه

 

  • هوشمند افزار
  • ۰
  • ۰

 

طرز تهیه زرشک پلو

 

طرز تهیه زرشک پلو : زرشک پلو یکی از غذاهای مجلسی محبوب  ما ایرانیان است که بسیار پر طرفدار است . این غذای خوشمزه به روش های متفاوتی طبخ می شود. برای مجالس به روش دستور پخت اول سرو می شود.با کم نمک همراه باشید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه زرشک پلو با مرغ :

 

مرغ 3 تکه
برنج 3 پیمانه
زرشک 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
زعفران آبکرده به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم
هویج 1 عدد
شکر به مقدار لازم

 

طرز تهیه زرشک پلو

طرز تهیه زرشک پلو

 

  • هوشمند افزار